04 June 2012

Teringat Kisah kakak ku

Bismillahirahmanirrahim

Assalamualaikum WBT,

Kakak ku Alhamdulillah selamat berkahwin, tapi yang menarik dengan pasangan yang sangat tak diduga. Jom aku cerita macam mana kakakku bertemu jodoh.

Suatu pagi di rumah kampung ku di Felda Layang-layang, Johor, macam biasa bila aku balik kampung aktiviti pagi-pagi ku adalah menyapu sampah, merangut daun-daun kering di sekitar kawasan rumah. Aktiviti rutin sejak aku masih belajar lagi, itu adalah tanda terima kasih aku kepada mak dan abah sebab tak apa yang dapat aku berikan pada ketika itu. Lagi satu sebab aku ni anak paling nakal dalam keluarga apa-apa masalah semuanya datang daripada aku. 



kakak ku bertunang pelamin adikku Norsakdah

Arghh!!..lupakan kisah ku, jadi pada suatu pagi yang indah sedang aku sedang duduk mencangkung sambil mencabut rumbut di halaman rumah tiba-tiba menyapa dari jauh. "Nah oh Nah". Nah tu panggilan mak ku yang bernama Maznah.

Rupanya makcik jiran yang agak jauh juga la rumahnya, dalam hatiku jauh makcik ni berjalan pasal nak sebar gosip. Andaian ku tersasar rupanya, niat baik rupanya makcik tu datang. Pelan-pelan dibisikkan ke telinga mak ku tapi aku dapat curi dengar. "Nah anak ko yang perempuan tu kosong lagi ke?", aku tengok mak ku tersenyum sambil ketawa. Biasa itu memang trademark mak ku, biasalah orangnya pemalu dan cepat mesra dengan orang.

Mak ku pon terus jawab, yang kakak ku baru jer putus tunang. Ikutkan itu adalah kali ke-2, tapi kakak ku sabar je aku tengok.

Terus jer makcik tu bagitau yang jiran sebelah rumahnya mencari calon untuk dijodohkan dengan anak sedaranya. Terus mak ku kata boleh..

Seterusnya raya tahun tu, mereka bertemu apabila keluarga pihak lelaki datang beraya ke rumah kami. Jumpa-jumpa terus confirm, tak lama kemudia mereka bertunang di hari perkahwinan adikku yang ke-5 iaitu Norsakdah.

Teringat lagi bila MC semasa majlis perkahwinan kakak ku yang lepas bertanya kepada kedua-dua pengantin macam mana kisah pertemuan mereka. Ku lihat mereka seolah-olah tiada jawapan untuk dijawab kerana semuanya adalah perancangan ALLAH yang sangat ajaib untuk pertemukan jodoh mereka.

dengan mak dan abah

kakak ku dengan mentuanya

Dan aku rasa amat bersyukur kerana menjadi sebahagian dari kisah ini.

Semoga mereka bahagia hingga ke syurga. Amin..

p/s: harapan ku begini jua ku ingin kan Insyaallah
Post a Comment