30 December 2011

Buku baru..

Assalamualaikum WBT,

Ahad lepas aku sempat pergi ke kedai buku dekat Kompleks PKNS, Bandar Baru Bangi. Takde niat pon nak beli apa-apa cuma sebab bosan duduk rumah sorang-sorang. Belek-belek buku, terjumpa buku susunan Hj Hassan Muhammad Al-Khairun Bin Gozali iaitu Buku Pintar Menjadi Lelaki dan Wanita Soleh.



Antara tajuk-tajuk menarik dalam buku ni adalah :

CINTA DAN PERNIKAHAN
KEWAJIPAN MENUTUP AURAT BAGI WANITA
PETUNJUK MENCARI SUAMI
MEMPERLIHATKAN TANDA-TANDA CINTA
MENGAPA SUAMI TERLALU MEMILIH BAKAL ISTERI
SUAMI DAN KEHIDUPAN BERMADU
MENCARI KEREDHAAN ALLAH




banyak lagi tajuk-tajuk menarik dan bermanfaat untuk menjadi seorang lelaki, wanita, suami, isteri, ayah, ibu, anak, hamba dan umat yang soleh, Insyaallah. Tengok tajuk jer pon dah excited nak baca kan? dah tu tunggu apa lagi pergi la beli.

28 December 2011

Dah Dekat...

Assalamualaikum WBT,

     Hari ni dalam sejarah aku bangun awal, tak tau kenapa, biasanya memang masa kecederaan Solat Subuh aku  bangun. Hari senang pulak nak bangun, hihihi...Aku rasa mungkin sebab malam tadi layan karok dengan Shai dan Iznor, boleh pulak aku layan lagu Setanggi Syurga oleh In-Team. Dulu masa zaman poli memang aku layan nasyid jer. Bila nyanyi semalam tersentuh pulak dengan lirik lagu ni. Mungkin sebab terkenangkan kenangan masa kat poli dulu, tapi mengenangkan tentang diri aku sendiri ler...asyik sibuk je mencari cinta, tak sedar yang Allah selalu bagi cintaNya pada aku. Kesempatan menaip ni pon tanda cintaNya yang aku tak sedar, yela pagi-pagi boleh bangun dan bernafas lagi kan. Fitrah manusia, yang sentiasa ingin dicinta oleh insan lain, kadang-kadang feeling jugak tengok orang bawak budak.

Impian semua orang

    Tapi aku rasa dah tak jauh dah nak kearah tu, Insyaallah. Buat apa nak kecewa, Allah dah tentukan jodoh kita siap-siap sebenarnya tinggal nak di temukan jer. Usaha pon kene juga, takat ni adalah 2-3 cubaan yang gagal. Tapi puas hati, sebab pengalaman berharga aku timba, apa rasa jumpa mak bapak orang, apa rasa orang reject dengan bagi alasan macam-macam, apa rasa bila aku reject orang, pastu orang tu kahwin dan bahagia hihi...jodoh beliau.

Layanlah yea lagu Setanggi Syurga oleh InTeam :

Percaya kata janjiMu 
Kerna ku yakin apa di genggamMu 
Keharuman setanggi syurga 
Bukan kilauan sebilah belati 

Tersiksa jiwa merindu 
Bagai terkurung dibasah tengkujuh 
Kewangian aroma bunga 
Tak menggugah keteguhan iman 

Cinta tak pernah terbunggar dan terlebur 
Pada redup renung mata yang menipu 
Tuntas ku mendaki 
Puncak cinta teragung 

Izinkan aku melafazkan kata 
Bicara hati yang mudah diterjemah 
Betapa aku gerun pada teduh untuk bernaung 
(Kerna awan itu rapuh) 

Bahagia buat mereka 
Yang bertemu cinta yang teragung 
Yang membawa ke syurga hakiki dan abadi 

Dendam tak marak menyala dan membakar 
Oleh putih salju yang berguguran 
Kerna dosa itu 
Lebih hitam dan kelam 

Ku anyam rindu menjadi hamparan 
Kerna ku pasti adanya pertemuan 
Di sana nanti bukti cinta suci dilafazkan 
Tak bertemu pengucapan 

Percaya kata janjiMu 
Kerna ku yakin apa di genggamMu 
Keharuman setanggi syurga 
Bukan kilauan sebilah belati 




Kisah aku ni dah macam cerita ketika cinta bertasbih la pulak..hihi

27 December 2011

Notebook Sleeves 15.6 inci

Assalamualaikum WBT,

Bila dah beli notebook baru ni, terasa risau je bila mengusung pakai beg yang bukan khas untuk notebook. Maklumla takut terhentak, calar dan macam-macam. Hihi..biasalah barang baru beli. Selalu kalau aku pergi kedai eksesori komputer aku tanya macam ni. "notebook sleeves ni ada saiz 15.6 inci tak? " biasanya tuan kedai blurrr jer. Lepas tu aku pon tanya lagi "notebook sleeves yang 15.6 inci wujud tak kat pasaran??" bertambah-tambah blur.

ASUS n55f 15.6 inci memang best

Penah satu hari di Seremban Parade, dekat satu kedai ni aku tanya nyonya kedai tue, "15.6 inci wujud tak??" die bole sebat yang 14 inci sarung dekat notebook aku, mana maunyer muat. Terjojol keluar ler yang lebih 1.6 inci lagi tu. Pastu mintak kurang tak mau bagi pulak, dia ingat dah sarung aku nak beli la tu, terus aku bukak balik. aku cakap "tak apa autie saya mintak mak saya jaitkan sendiri notebook sleeves laptop saya ni"

Semalam bila bosan duduk rumah sorang, aku pon start motor pergi pekan Bangi cadang nak cari kedai motor nak usha motor baru, tapi singgah kejap kat Warta, dalam otak aku kalau beli joy stick bagus jugak boleh layan FIFA12 kat notebook.

Singgah ler kedai komputer kecik kat tingkat bawah Warta betul-betul depan Giant belah kiri. Usha-usha joy stick nampak pulak notebook sleeves, aku pon tanya tokey. Tengok gaya lagi pandai dari auntie kat Seremban Parade tu tadi, aku tanya wujud ke...terus dia datang selongkar.."ini maa 15.6 inci". "Macam mana kalau tak muat?" aku tanya. "tak muat bawak balik la sini laa".

ngam-ngam jer saiz die..
So takat ni memang cun la....

19 December 2011

Aku kembali

Assalamualaikum WBT,

Akhirnya aku kembali, aku bukan nak merapu tetapi aku baru jer dapat motivasi untuk teruskan berblogging kembali. As sebabnya satu hari aku men"google" kan diri untuk belajar menulis cek untuk buku cek company aku iaitu A & E Tuah Enterprise. Google bawa aku masuk blog http://www.ridzuanrichie.com/ yang aku rasa agak menarik minat aku balik untuk memblogkan diri ini.

Senyap aku dalam dunia blog ni, banyak perkara yang berlaku dalam hidup aku. Salah satunya aku dah jadi tokey kedai, walaupun tak berapa besar tapi cukup untuk membuatkan aku rasa bagaimana menjalankan perniagaan seharian. Walaupun mengambil alih perniagaan jer. Untuk pengetahuan kedai aku sekarang di uruskan oleh adik-adik aku sendiri. Ia juga menjadi tali mengeratkan perhubungan antara kami adik beradik, yela selalu jarang-jarang telefon atau bermesej tapi sekarang hampir setiap hari aku akan hubungi mereka untuk mengetahui perkembangan semasa kedai tersebut.

Gambar Kiosk ku

Ada rupa macam kedai mamak jual majalah pon ada

Alhamdulillah setakat ni, sangat menggalakkan kerana pelanggan yang datang kebanyakkan adalah pelanggan tetap kedai ni.

Selain dari kedai ni, aku juga baru je angkat satu notebook jenama ASUS. Menggalakkan lagi usaha mendesign-design dan menulis Insyaallah.

Jadi tabiat dah sekarang mengusung notebook

Jadi diharap semua ini jadi motivasi pada aku untuk meneruskan kehidupan yang lebih berjaya dimasa-masa akan datang.

18 August 2011

Teman waktu ku tiada daya lagi nanti

Assalamualaikum.



Salam Ramadhan Al-Mubarak. Kebiasaan bagi di waktu bulan puasa aku akan berbuka di masjid-masjid berdekatan dengan pejabat. Bukan kata aku kedekut nak berbelanja, tapi aku rasakan lebih mudah dan terasa ibadah puasa dekatkan aku dengan penciptaku.

Loan Ranger

Hari tu, tak seperti kebiasaan aku akan ajak Kerol atau Shai untuk teman aku berbuka di masjid Sultan Mizan atau lebih mesra masjid besi. Aku sendirian, terasa sunyi walaupun ramai orang bersesak mengambil makanan. Sunyi sebab tak ada sebarang perkara untuk diborakkan dengan orang yang aku tak kenali. Petanda baik untuk aku, kerana dalam suasana itu aku akan lebih mengingati pemilik rumah ini; Allah SWT. didalam hati.



Pak cik Wheelcha.

Sudah beberapa malam sejak aku berbuka dan solat terawih disini, akan aku terlihat pak cik berkerusi roda, mungkin datang bersama keluarganya. Beliau akan solat di hujung shaff, untuk beri laluan kepada jemaah lain sebelum beliau mengambil tempat solat dalam shaf diatas kerusi rodanya. Ditakdirkan malam itu aku hampir disebelah beliau. Selesai solat Maghrib kami bersolat sunat Ba'adiah, kelihatan ramai jemaah yang selesai solat terus masuk barisan untuk mengambil makanan yang lebih berat untuk menambah kurma dan kuih masa waktu berbuka tadi. Kelihatan pak cik tersebut keseorangan sambil cuba mengerakkan kerusi rodanya.

Teman waktu ku tiada daya lagi nanti

Belum sempat kerusi roda itu bergerak aku terus menolaknya, pak cik itu terkejut dan terus mengucapkan terima kasih berkali pada aku. Sambil menolak aku cuba mulakan perbualan, "Pak cik datang dengan siapa?" belum sempat pak cik itu menjawab, kelihatkan seorang wanita berjubah hitam, perlahan datang kepada kami. Sambil berkata "Terima kasih banyak-banyak yea dik" ucapan tersebut diulang-ulang.
Sepanjang waktu aku berbaris mengambil makanan aku terfikir suatu hari nanti bila aku tiada daya untuk bergerak adakah isteriku disampingku kelak.

Doaku

Semoga Allah mengurniakan isteri yang solehah untukku Insyaallah. Setia bersama walaupun apa jua dugaan dan rintangan yang aku hadapi kelak.

08 August 2011

Berubah

Assalamualaikum,

Alhamdulillah, sampai lagi bulan Ramadhan Al-Mubarak. Sekali lagi aku berpuasa di rumah baru, suasana baru dan jiran-jiran baru. Syukur kerana dekat surau dan masjid.

Masjid Kampung Sg Merab

Tekad

Bulan mulia ini buatkan aku bertekad baiki diri, sebagai hamba Allah. Moga pindah ke sini bawa seribu hikmah Insyaallah.

12 July 2011

Banyak Cerita

Assalamualaikum,

Banyak cerita, tapi malas nak tulis. Bila malas habis semua lupa. Tapi selalunya kalau kejadian yang best-best atau sedih-sedih memang susah sikit la nak dilupakan betul tak?

Terkejut

Tak ada cerita best dan tak ada pula cerita sedih bagai. Tapi cuma cerita terkejut. Nak dijadikan cerita, suatu pagi yang hening seorang mamat ni bangun lambat suam-suam kuku (kira lambat tahap subuh gajah la). Bila dah lambat muka pun blur jer pagi tu. Dengan muka blur, beliau pun hidupkan enjin motorsikalnya dan terus meluru pecut ke pejabat. Sampai la di sebuah roundabout, entah macam mana seorang akak ni boleh berhenti di hadapan. Apa lagi  "GEDEGANG!!" tersungkurlah beliau. Dengan muka blur ditambah dengan keterkejutan ya amat. Mamat tersebut terus "cover line", dengan bertanya pada kakak yang beliau langgar. "Akak, akak tak apa-apa" sambil angkat kembali motorsikalnya, sambil diperhati orang-orang ramai. Akak (tak jatuh langsung, kuat betul kuda-kuda beliau )tersebut membalas."akak tak apa-apa, kamu yang tu yang jatuh, ok ker??".

P/s: Sejak kejadian tu, aku amat fobia bila lalu roundabout Precint diplomatik, takut-takut akak tu muncul kat depan dan berhenti...huhuhu...

29 June 2011

Israk Mikraj

Assalamualaikum,

Perkongsian Ilmu,


PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ

Sempena bulan Rejab yang banyak keberkatannya ini, ruangan Sudut Agama menyorot peristiwa Israk dan Mikraj yang berlaku pada 27 Rejab, setahun sebelum Hijrah. Penerangan yang diberikan adalah bersifat sepintas lalu, dan dicadangkan agar anda merujuk kepada ahli agama yang benar dan bertauliah seperti ustaz atau guru yang berkenaan bagi mendapatkan fakta dan huraian selanjutnya.
Ringkasan Peristiwa Israk Dan Mikraj

  Sebelum Israk dan Mikraj

Rasulullah S.A.W. mengalami pembedahan dada / perut, dilakukan oleh malaikat Jibrail dan Mika'il. Hati Baginda S.A.W.. dicuci dengan air zamzam, dibuang ketul hitam ('alaqah) iaitu tempat syaitan membisikkan waswasnya. Kemudian dituangkan hikmat, ilmu, dan iman.ke dalam dada Rasulullah S.A.W. Setelah itu, dadanya dijahit dan dimeterikan dengan "khatimin nubuwwah". Selesai pembedahan, didatangkan binatang bernama Buraq untuk ditunggangi oleh Rasulullah dalam perjalanan luar biasa yang dinamakan "Israk" itu.


  Semasa Israk ( Perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa ):

Sepanjang perjalanan (israk) itu Rasulullah S.A.W. diiringi (ditemani) oleh malaikat Jibrail dan Israfil. Tiba di tempat-tempat tertentu (tempat-tempat yang mulia dan bersejarah), Rasulullah telah diarah oleh Jibrail supaya berhenti dan bersembahyang sebanyak dua rakaat. Antara tempat-tempat berkenaan ialah:
i.      Negeri Thaibah (Madinah), tempat di mana Rasulullah akan melakukan hijrah.
ii.     Bukit Tursina, iaitu tempat Nabi Musa A.S. menerima wahyu daripada Allah;
iii.    Baitul-Laham (tempat Nabi 'Isa A.S. dilahirkan);

Dalam perjalanan itu juga baginda Rasulullah S.A.W. menghadapi gangguan jin 'Afrit dengan api jamung dan dapat menyasikan peristiwa-peristiwa simbolik yang amat ajaib. Antaranya :
§       Kaum yang sedang bertanam dan terus menuai hasil tanaman mereka. apabila dituai, hasil (buah) yang baru keluar semula seolah-olah belum lagi dituai. Hal ini berlaku berulang-ulang. Rasulullah S.A.W. dibertahu oleh Jibrail : Itulah kaum yang berjihad "Fisabilillah" yang digandakan pahala kebajikan sebanyak 700 kali ganda bahkan sehingga gandaan yang lebih banyak.
§       Tempat yang berbau harum. Rasulullah S.A.W. diberitahu oleh Jibrail : Itulah bau kubur Mayitah (tukang sisir rambut anak Fir'aun) bersama suaminya dan anak-anaknya (termasuk bayi yang dapat bercakap untuk menguatkan iman ibunya) yang dibunuh oleh Fir'aun kerana tetapt teguh beriman kepada Allah (tak mahu mengakui Fir'aun sebagai Tuhan).
§       Sekumpulan orang yang sedang memecahkan kepala mereka. Setiap kali dipecahkan, kepala mereka sembuh kembali, lalu dipecahkan pula. Demikian dilakukan berkali-kali. Jibrail memberitahu Rasulullah: Itulah orang-orang yang berat kepala mereka untuk sujud (sembahyang).
§       Sekumpulan orang yang hanya menutup kemaluan mereka (qubul dan dubur) dengan secebeis kain. Mereka dihalau seperti binatang ternakan. Mereka makan bara api dan batu dari neraka Jahannam. Kata Jibrail : Itulah orang-orang yang tidak mengeluarkan zakat harta mereka.
§       Satu kaum, lelaki dan perempuan, yang memakan daging mentah yang busuk sedangkan daging masak ada di sisi mereka. Kata Jibrail: Itulah lelaki dan perempuan yang melakukan zina sedangkan lelaki dan perempuan itu masing-masing mempunyai isteri / suami.
§       Lelaki yang berenang dalam sungai darah dan dilontarkan batu. Kata Jibrail: Itulah orang yang makan riba`.
§       Lelaki yang menghimpun seberkas kayu dan dia tak terdaya memikulnya, tapi ditambah lagi kayu yang lain. Kata Jibrail: Itulah orang tak dapat menunaikan amanah tetapi masih menerima amanah yang lain.
§       Satu kaum yang sedang menggunting lidah dan bibir mereka dengan penggunting besi berkali-kali. Setiap kali digunting, lidah dan bibir mereka kembali seperti biasa. Kata Jibrail: Itulah orang yang membuat fitnah dan mengatakan sesuatu yang dia sendiri tidak melakukannya.
§       Kaum yang mencakar muka dan dada mereka dengan kuku tembaga mereka. Kata Jibrail: Itulah orang yang memakan daging manusia (mengumpat) dan menjatuhkan maruah (mencela, menghinakan) orang.
§       Seekor lembu jantan yang besar keluar dari lubang yang sempit. Tak dapat dimasukinya semula lubang itu. Kata Jibrail: Itulah orang yang bercakap besar (Takabbur). Kemudian menyesal, tapi sudah terlambat.
§       Seorang perempuan dengan dulang yang penuh dengan pelbagai perhiasan. Rasulullah tidak memperdulikannya. Kata Jibrail: Itulah dunia. Jika Rasulullah memberi perhatian kepadanya, nescaya umat Islam akan mengutamakan dunia daripada akhirat.
§       Seorang perempuan tua duduk di tengah jalan dan menyuruh Rasulullah berhenti. Rasulullah S.A.W. tidak menghiraukannya. Kata Jibrail: Itulah orang yang mensesiakan umurnya sampai ke tua.
§       Seorang perempuan bongkok tiga menahan Rasulullah untuk bertanyakan sesuatu. Kata Jibrail: Itulah gambaran umur dunia yang sangat tua dan menanti saat hari kiamat.

Setibanya di masjid Al-Aqsa, Rasulullah turun dari Buraq. Kemudian masuk ke dalam masjid dan mengimamkan sembahyang dua rakaat dengan segala anbia` dan mursalin menjadi makmum.

Rasulullah S.A.W. terasa dahaga, lalu dibawa Jibrail dua bejana yang berisi arak dan susu. Rasulullah memilih susu lalu diminumnya. Kata Jibrail: Baginda membuat pilhan yang betul. Jika arak itu dipilih, nescaya ramai umat baginda akan menjadi sesat.
  Semasa Mikraj ( Naik ke Hadhratul-Qudus Menemui Allah ):

Didatangkan Mikraj (tangga) yang indah dari syurga. Rasulullah S.A.W. dan Jibrail naik ke atas tangga pertama lalu terangkat ke pintu langit dunia (pintu Hafzhah).
i.    Langit Pertama: Rasulullah S.A.W. dan Jibrail masuk ke langit pertama, lalu berjumpa dengan Nabi Adam A.S. Kemudian dapat melihat orang-orang yang makan riba` dan harta anak yatim dan melihat orang berzina yang rupa dan kelakuan mereka sangat huduh dan buruk. Penzina lelaki bergantung pada susu penzina perempuan.
ii.    Langit Kedua: Nabi S.A.W. dan Jibrail naik tangga langit yang kedua, lalu masuk dan bertemu dengan Nabi 'Isa A.S. dan Nabi Yahya A.S.
iii.   Langit Ketiga: Naik langit ketiga. Bertemu dengan Nabi Yusuf A.S.
iv.   Langit Keempat: Naik tangga langit keempat. Bertemu dengan Nabi Idris A.S.
 v.   Langit Kelima: Naik tangga langit kelima. Bertemu dengan Nabi Harun A.S. yang dikelilingi oleh kaumnya Bani Israil.
vi.   Langit Keenam: Naik tangga langit keenam. Bertemu dengan Nabi-Nabi. Seterusnya dengan Nabi Musa A.S. Rasulullah mengangkat kepala (disuruh oleh Jibrail) lalu dapat melihat umat baginda sendiri yang ramai, termasuk 70,000 orang yang masuk syurga tanpa hisab.
vii.    Langit Ketujuh: Naik tangga langit ketujuh dan masuk langit ketujuh lalu bertemu dengan Nabi Ibrahim Khalilullah yang sedang bersandar di Baitul-Ma'mur dihadapi oleh beberapa kaumnya. Kepada Rasulullah S.A.W., Nabi Ibrahim A.S. bersabda, "Engkau akan berjumapa dengan Allah pada malam ini. Umatmu adalah akhir umat dan terlalu dha'if, maka berdoalah untuk umatmu. Suruhlah umatmu menanam tanaman syurga iaitu LA HAULA WALA QUWWATA ILLA BILLAHMengikut riwayat lain, Nabi Ibahim A.S. bersabda, "Sampaikan salamku kepada umatmu dan beritahu mereka, syurga itu baik tanahnya, tawar airnya dan tanamannya ialah lima kalimah, iaitu: SUBHANALLAH, WAL-HAMDULILLAH, WA LA ILAHA ILLALLAH ALLAHU AKBAR dan WA LA HAULA WA LA QUWWATA ILLA BILLAHIL- 'ALIYYIL-'AZHIM. Bagi orang yang membaca setiap kalimah ini akan ditanamkan sepohon pokok dalam syurga". Setelah melihat beberpa peristiwa lain yang ajaib. Rasulullah dan Jibrail masuk ke dalam Baitul-Makmur dan bersembahyang (Baitul-Makmur ini betul-betul di atas Baitullah di Mekah).
viii.   Tangga Kelapan: Di sinilah disebut "al-Kursi" yang berbetulan dengan dahan pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. menyaksikan pelbagai keajaiban pada pokok itu: Sungai air yang tak berubah, sungai susu, sungai arak dan sungai madu lebah. Buah, daun-daun, batang dan dahannya berubah-ubah warna dan bertukar menjadi permata-permata yang indah. Unggas-unggas emas berterbangan. Semua keindahan itu tak terperi oleh manusia. Baginda Rasulullah S.A.W. dapat menyaksikan pula sungai Al-Kautsar yang terus masuk ke syurga. Seterusnya baginda masuk ke syurga dan melihat neraka berserta dengan Malik penunggunya.
ix.   Tangga Kesembilan: Di sini berbetulan dengan pucuk pokok Sidratul-Muntaha. Rasulullah S.A.W. masuk di dalam nur dan naik ke Mustawa dan Sharirul-Aqlam. Lalu dapat melihat seorang lelaki yang ghaib di dalam nur 'Arasy, iaitu lelaki di dunia yang lidahnya sering basah berzikir, hatinya tertumpu penuh kepada masjid dan tidak memaki ibu bapanya.
 x.     Tangga Kesepuluh: Baginda Rasulullah sampai di Hadhratul-Qudus dan Hadhrat Rabbul-Arbab lalu dapat menyaksikan Allah S.W.T. dengan mata kepalanya, lantas sujud. Kemudian berlakulah dialog antara Allah dan Muhammad, Rasul-Nya:
Allah S.W.T     :       Ya Muhammad. 
Rasulullah        :       Labbaika.  
Allah S.W.T     :       Angkatlah kepalamu dan bermohonlah, Kami perkenankan.
Rasulullah        :       Ya, Rabb. Engkau telah ambil Ibrahim sebagai Khalil dan Engkau berikan dia kerajaan yang besar. Engkau berkata-kata dengan Musa. Engkau berikan Dawud kerajaan yang besar dan dapat melembutkan besi. Engkau kurniakan kerajaan kepada Sulaiman yang tidak Engkau kurniakan kepada sesiapa pun dan memudahkan Sulaiman menguasai jin, manusia, syaitan dan angin. Engkau ajarkan 'Isa Taurat dan Injil. Dengan izin-Mu, dia dapat menyembuhkan orang buta, orang sufaq dan menghidupkan orang mati. Engkau lindungi dia dan ibunya daripada syaitan. 
Allah S.W.T     :       Aku ambilmu sebagai kekasih. Aku perkenankanmu sebagai penyampai berita gembira dan amaran kepada umatmu. Aku buka dadamu dan buangkan dosamu. Aku jadikan umatmu sebaik-baik umat. Aku beri keutamaan dan keistimewaan kepadamu pada hari qiamat. Aku kurniakan tujuh ayat (surah Al-Fatihah) yang tidak aku kurniakan kepada sesiapa sebelummu. Aku berikanmu ayat-ayat di akhir surah al-Baqarah sebagai suatu perbendaharaan di bawah 'Arasy. Aku berikan habuan daripada kelebihan Islam, hijrah, sedekah dan amar makruf dan nahi munkar. Aku kurniakanmu panji-panji Liwa-ul-hamd, maka Adam dan semua yang lainnya di bawah panji-panjimu. Dan Aku fardhukan atasmu dan umatmu lima puluh (waktu) sembahyang. 
Selesai munajat, Rasulullah S.A.W. di bawa menemui Nabi Ibrahim A.S. kemudian Nabi Musa A.S. yang kemudiannya menyuruh Rasulullah S.A.W. merayu kepada Allah S.W.T agar diberi keringanan, mengurangkan jumlah waktu sembahyang itu. Selepas sembilan kali merayu, (setiap kali dikurangkan lima waktu), akhirnya Allah perkenan memfardhukan sembahyang lima waktu sehari semalam dengan mengekalkan nilainya sebanyak 50 waktu juga.

  Selepas Mikraj

Rasulullah S.A.W. turun ke langit dunia semula. Seterusnya turun ke Baitul-Maqdis. Lalu menunggang Buraq perjalanan pulang ke Mekah pada malam yang sama. Dalam perjalanan ini baginda bertemu dengan beberapa peristiwa yang kemudiannya menjadi saksi (bukti) peristiwa Israk dan Mikraj yang amat ajaib itu (Daripada satu riwayat peristiwa itu berlaku pada malam Isnin, 27 Rejab, kira-kira 18 bulan sebelum hijrah). Wallahu'alam.
(Sumber : Kitab Jam'ul-Fawaa`id)

Kesimpulannya, Peristiwa Israk dan Mikraj bukan hanya sekadar sebuah kisah sejarah yang diceritakan kembali setiap kali 27 Rejab menjelang. Adalah lebih penting untuk kita menghayati pengajaran di sebalik peristiwa tersebut bagi meneladani perkara yang baik dan menjauhi perkara yang tidak baik. Peristiwa Israk dan Mikraj yang memperlihatkan pelbagai kejadian aneh yang penuh pengajaran seharusnya memberi keinsafan kepada kita agar sentiasa mengingati Allah dan takut kepada kekuasaan-Nya.

Seandainya peristiwa dalam Israk dan Mikraj ini dipelajari dan dihayati benar-benar kemungkinan manusia mampu mengelakkan dirinya daripada melakukan berbagai-bagai kejahatan. Kejadian Israk dan Mikraj juga adalah untuk menguji umat Islam (apakah percaya atau tidak dengan peristiwa tersebut). Orang-orang kafir di zaman Nabi Sallallahu Alaihi Wasallam langsung tidak mempercayai, malahan memperolok-olokkan Nabi sebaik-baik Nabi bercerita kepada mereka.

Peristiwa Israk dan Mikraj itu merupakan ujian dan mukjizat yang membuktikan kudrat atau kekuasaan Allah Subhanahu Wataala. Allah Subhanahu Wataala telah menunjukkan bukti-bukti kekuasaan dan kebesaran-Nya kepada Baginda Sallallahu Alaihi Wasallam.


Mafhum Firman Allah S.W.T. : "Maha Suci Allah yang telah memperjalankan hamba-Nya pada suatu malam dari Al-Masjidil Haram ke Al-Masjidil Aqsa yang telah kami berkati sekelilingnya agar Kami perlihatkan kepadanya sebahagian dari tanda-tanda kebesaran Kami. Sesungguhnya Dia adalah Maha Mendengar lagi Maha Melihat."
(Surah Al-Israa': Ayat 1).

23 June 2011

Perasaan jahat

Assalamualaikum,

Pernah tak rasa ada suatu suara yang bercakap ditelinga kita, "Ko penumbuk jer mamat ni". Sejak aku berkerja di sini. Suara tu selalu jer aku dengar, Alhamdulillah aku dapat hiraukan. Aku anggap jer macam syaitan yang cuba buat aku susah.



Tapi apa taknyer "Mamat tu" memang buat aku marah bila ada jer perkataan yang selalu (memang hobi beliau) buat aku rasa macam budak tadika yang tak tau buat keputusan. Semua keputusan atau alasan aku adalah salah dan tak betul bagi "Mamat tu".

Tapi aku masih dapat kekalkan tahap kesabaran, sebab bila nak dibandingkan antara aku dan "Mamat tu". Rasanya tak banyak bezanya. Dia juga bernafas dengan udara yang Allah pinjamkan. Cuma mungkin "Mamat tu"  lupa bahawa ia adalah sekadar pinjaman. Aku doakan "Mamat tu" diberikan petunjuk dan hidayah.

P/S: bila aku rasa marah aku, aku akan cuba fikirkan apa yang berlaku sekira perasaan ni aku ikutkan. kadang-kadang "Mamat tu" boleh jadi seseorang amat memahami aku dan kadang-kadang aku rasa macam nak bagi kasut kat muka beliau.

19 June 2011

Aku dengan Angan ku

Assalamualaikum,

Angan-angan Tahi Ayam

Sekarang dah hujung bulan Mei, bermakna kita dah masuk separuh tahun 2011. Pejam celik dah nak masuk tahun 2012. Aku bengang sungguh dengan diri aku sendiri, banyak perkara yang aku plan dan rancang hapah pun tak jadi. Aku banyak berangan-angan sahaja. Angan-angan tahi ayam orang kata, itu lah ibaratnya semua perancangan aku.

Kita hanya merancang tuhan yang menentukan, semuanya aku rancang tapi bila Allah menentukan sebaliknya, aku mula frustrated dengan diri aku dah terus malas nak buat tindakkan lain. Apa yang perlu aku buat sekarang adalah sediakan backup plan bagi setiap perkara yang aku plan nak buat dan capai.

Poster Target

Lagi 1, aku dah hilang poster long term target yang aku buat dulu. Itu mungkin salah satu sebab kenapa sub-conscious mind aku tak boleh nak cari jalan lain untuk capai target-target tu.

Jalan penyelesaian sekarang adalah sediakan kembali poster-poster target. Target short-term dengan Long-term patut aku tampal di bilik kecil ni. Asal aku boleh baca hari-hari untuk refresh otak aku, untuk push sub-conscious mind buat kerja dalam diamnya.

Motivasi 


Motivasi ni di ibaratkan seperti seekor anjing garang dilepaskan untuk kejar dan gigit aku bila aku berhenti berlari. Tapi macam mana nak imajinasikan seekor anjing?? haha..susah. Susah-susah juga, nak tak nak perlu buat sesuatu untuk cas kan diri untuk push diri capai sasaran-sasaran tadi.

Iri Hati


Perasaan ni memang orang kata jahat tapi boleh jadi satu cara untuk cipta seekor anjing garang tadi. Macam mana nak timbulkan perasaan iri hati ni? Mudah jer, buka Facebook dan buka profile kawan-kawan lama, tak kira la kawan 1 sekolah ke, 1 U ke, 1 kampung ke. Perhatikan apa yang mereka dah capai sehingga ke hari ini. Mesti anda semua pernah rasa sangat iri hati dan bengang bila lihat kawan anda yang dulu bodoh dungu semasa di sekolah sedang berposing maut dengan awek cun disebelah EVO 10 beliau. Ada rasa cam meluat tak? itu tandanya anda berjaya merasa iri hati.

Pendorong 

Hidup ini perlu ada pendorong. Apa yang mendorong kita buat sesuatu yang kita tak suka buat. Contoh macam ibubapa, isteri atau anak-anak. Kenapa kita bangun pagi-pagi pergi kerja. Walaupun kita selalu merungut dalam hati "i hate this job", "my job is stupid", bos aku kukubesi la macam-macam lagi. Tapi kita tetap masuk opis. Sebab apa? sebab sayang kan mereka-mereka ni kan betul tak? aku pun.

Marah


Pendorong boleh jadi ia adalah sesuatu atau seseorang yang sayang. Tetapi ia juga boleh terbit dari perasaan marah dan benci pada seseorang. Contohnya: andai kata anda telah di hina oleh seorang yang anda suka. Dia kata anda tak layak untuknya.

Dengan kata-kata "Satu tahu awak baik, berbudi bahasa, beragama, bertanggungjawab, berhati perut, dan semua berrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr dalam dunia ni. Tapi awak tak ada kereta EVO 10 macam kawan sekolah awak yang dulu bodoh tu, Saya perlukan kereta EVO 10 untuk hidup bersama dengan saya". 

Macam mana, marah tak? Ok jangan bakar apa-apa dulu, cuba tarik nafas panjang. Cakap dalam hati dunia belum berakhir kalau aku tak ada kereta EVO 10 pun. Cakap dalam hati kalau budak bodoh tu boleh, tak kan la aku tak boleh. So mulakan rancangan dengan dorongan perasaan marah ni.

P/S : budak bodoh hanya rekaan semata-mata, kecuali seseorang mata duitan.

12 June 2011

Lagu penguat semangat - KERANA DOA

Assalamualaikum,

Semenjak hari tu, 
hari-hari aku dengar lagu ni untuk mengutip kembali diri aku yang dah berkecai-kecai. 
Aku mahukan diri aku yang dulu. 


Melangkah jauh tanpa arah dan tujuan
Bumi nan subur ini kurasakan gersang
Di dalam terang kegelapan
Seakan ku hanyut didaratan
Ku ingin pulang ke pangkalan

Pabila mata hati dan minda terbuka
Bertandang keyakinan terhakis curiga
Putaran masa pasti menemukan
Jarak dan ruang bukan sempadan
Tuhanku teramat penyayang

Aku tahu
Kau selalu bersamaku

Tak sesaat Kau biarku keseorangan
Tak sesaat pintaku jadi bebanan

Ku percaya
Kerana doa bertitian tiap waktu
Dengan izinMu
Ku kembali ke pangkalanku

Tak sesaat Kau biarku keseorangan
Tak sesaat pintaku jadi bebanan
Ku percaya diri ini memerlukan
Ku percaya doaku yang mengeratkan

P/s: boleh Download disini

11 June 2011

Mana Pergi aku yang dulu...

Assalamualaikum,

Jumaat, pukul 12.10 tengahari. Aku akan tidur dulu sebelum ke masjid untuk jumaat, tak kisah walaupun 10 minit asalkan dapatkan segarkan mata yang mengantuk. Walaupun Iznor dah ajak aku untuk turun ke kantin makan tengahari.

"Ijan bangun, jom..." Kerol kejutkan aku. Aku pun terkejut sambil tercari-cari telefon bimbit yang aku setkan alarm, tapi jam telefon lambat jadi belum berbunyi lagi.

Di masjid Sultan Mizan atau lebih biasa orang Putrajaya panggil dengan masjid besi, aku akan duduk di sebelah kanan bimbar masjid. Betul-betul di sebelah tiang masjid.

Hari ni dah beberapa kali aku akan duduk di belakang kerusi roda seorang hamba Allah. Seingat aku, penah terjumpa dulu ditempat yang sama ni. Tapi keadaan beliau sedikit berubah. Dengan badannya yang semakin kurus, sehinggakan dapat aku lihat tulang belakang beliau terbonjol keluar. Tangan dan kaki seolah-olah tiada daging hanya  yang menyaluti cuma kulit.

Aku perhatikan badan beliau sekejap tegak sekejap membongkok, untuk membezakan kedudukan solatnya yang duduk itu.

Tiba-tiba air mata aku meninis tanpa aku sedar.

Ya Allah Ampuni hambaMu yang selalu lupa ini. Terkadang nikmat diberi tak pernah aku syukuri.

Kagum aku melihat beliau. Dari susuk dan keadaan tubuh beliau, pasti kerusi roda itu tak akan bergerak sendiri. Tepat sekali seorang tua berkaca mata sering mengerlingkan mata kearah beliau. Aku yakin itu ayah beliau.

Tabah dan tenang, itulah wajah seorang ayah sejati. Seburuk mana keadaan, ia tetap anak yang Allah amanahkan.

Selesai solat jumaat, aku terpaku sebentar melihat dua beranak itu menunaikan pula solat sunat.

Terasa kerdil diri ini. Dalam hati aku berkata "Kenapa aku sering berfikir, duit tak cukup, nak pakai kereta, nak beli rumah. tetapi tak sedikit pun bersyukur dengan nikmat kesihatan yang membawa aku ke masjid ini".

Tersetak...ruang solat utama lengang, aku bangun untuk tunaikan solat sunat, Moga Allah terima tanda syukurku yang sedikit cuma.

09 June 2011

Majlis Pertunangan Kakak ku.

Assalamualaikum,

Alhamdulillah kakak ku selamat bertunang lagi. Kenapa aku cakap lagi sebab kali ni dah masuk kali ker-3 kakak ku bertunang. Aku sangat bertuah kerana ada kakak yang cukup tabah. Melalui waktu sukarnya tanpa meluahkan sedikit perasaan benci atau marah.

Perkara biasa dah bagi kakak ku ni

Itulah kakak sulung ku bernama Norizah ni. Semua bekas tunangan adalah bukan pilihannya sendiri termasuk yang terbaru ini. Pernah dulu akak pernah bisik pada aku, "ijan aku nak lari lah". Tapi kesudahannya ikut juga kata mak abah. Walaupun akhirnya putus jua.


Anis interframe

ni pun sama

Pelamin adikku kahwin jadi pelamin kakak ku bertunang 

Aku doakan kali ini yang terakhir akakku bertunang dan kekal sehinngga ke alam perkahwinan dan berbahagia hingga ker akhir hayat
Tak kisah siapa pun pasangannya asalkan beragama dan bertanggungjawab.

P/S: kawan-kawan aku bagitau kahwin ni kalau nak tunggu cukup semua jawabnya sampai kesudah tak kahwin.

07 June 2011

Pembiayaan Pendidikan KWSP(EPF)

Assalamualaikum,

Hari ini aku nak cerita tentang pembiayaan pendidikan yang di tawarkan oleh KWSP atau EPF. untuk pengetahuan semua, aku dah tiga kali buat pengeluaran wang KWSP untuk bayar yuran Open University aku.

 Bukan aku tak mahu buat pinjaman pendidikan PTPTN tapi, memandangkan hutang yang lama pun belum habis di bayar. Aku tak mahu tambah hutang pula, lebih baik aku guna duit sendiri untuk biaya pengajian aku sekarang, sambil gunakan alternatif lain seperti keluarkan wang KWSP atau EPF ni.



Apa yang anda perlu buat untuk melayakkan anda memohon :

1. Ada akaun KWSP
2. Ada baki di dalam akaun 2.
3. Isi borang KWSP 9H (AHL) - downlond
4. Hantar borang ke cawangan terdekat.

Antara syarat penting yang perlu anda ikut ada tertulis di borang KWSP 9H (AHL) iaitu:

1. Anda kemukakan surat tawaran dan pengesahan dari Universiti atau pusat pengajian yang diiktiraf.
2. Jurusan yang anda ikuti juga perlu mendapat sijil akriditasi oleh MQA.
3. Jika anda sudah memasuki semester 2 atau seterusnya anda perlu kemukakan slip keputusan terkini.

Kelebihan lain, anda boleh keluarkan wang untuk pembiayaan pendidikan anak atau saudara anda juga.

Pengeluaran yang pernah aku buat




P/s : pemohonan aku baru je kene reject ni. jadi pastikan syarat tu anda tetapi.

03 June 2011

Terkejut!!

Assalamualaikum,

Pagi ni buka portal OUM nak tengok keputusan exam...tapi...


bukan taknak bayar hutang telekom...tapi..

P/S: bukan taknak bayar..

Perkahwinan Adikku

Assalamualaikum,

Pada 29 Mei 2011 lepas, Alhamdulillah selesai sudah majlis perkahwinan adikku yang ke-5. Iaitu Norsakdah dan Norhalim.

Majlis akad nikah telah selamat di laksanakan pada malam sebelum tu.

Bergambar dengan mak dan abah

semua adik-beradik perempuan aku.



Walaupun hujan lebat, Alhamdulillah semua telah selamat berlangsung.

Alhamdulillah hari sebelum tu, iaitu pada hari sabtu berlangsung juga majlis pertunangan akak sulung aku. Akakku gambar kedua kat atas ni, duduk kiri sekali.

P/S: gambar adik beradik lelaki tak ada, sebab sibuk rewang kat luar. Kami low porfile.

02 June 2011

500 meter macam 500 kilometer

Assalamualaikum,

Penah tak korang mengalami kerosakkan kenderaan semasa kat highway? mesti penah kan. Nak dijadikan cerita 2 hari lepas aku merempit balik dari Johor ke Bangi berlaku peristiwa yang aku anggap macam lawak la walaupun sebenarnya pahit.

Dalam sejarah hidup aku merempit ulang alik dari kampung ke KL ni, belum penah tercatat menolak motor sebab abis minyak, setakat tayar bocor tu ada la 3-4 kali.

Biasalah nak catat rekod la konon motor aku ni save minyak huhu...



Orang selalu cakap simpan minyak spare. sebenarnya tak payah pon, sebab stesyen minyak ada kat RnR setiap lebih kurang 50-60 Km. Tapi biasa la gatal punya pasal skip singgah RnR isi minyak.

Kesudahannya menolak 500 meter. Malu WoOo..

25 May 2011

Tutorial Pattern untuk Photoshop CS3

Assalamualaikum,

Aku sedang buat broshure,

Sambil-sambil tue aku nak kongsi macam mana nak define pattern ke dalam  (Photoshop)PS CS3

Langkah:

1. Klik File > New

2. Isikan seperti dalam gambar di bawah


3. Akan jadi satu fail kecil, besar sehingga 3200% dengan tekan Ctrl dan (+) serentak.


4. Pilih tool pencil dan lukiskan dua kotak seperti di bawah




5.Pilih > Edit > Define Pattern


6. Boleh test pattern

19 May 2011

DISIPLIN DAN KETABAHAN BANGSA JEPUN DIWAKTU KRISIS

Assalamualaikum,

Satu lagi email menarik nak kongsi, kali ini tentang disiplin orang-orang Jepun:


DISIPLIN DAN KETABAHAN BANGSA JEPUN DIWAKTU KRISIS - “THE SOFT POWER” 



Washington (AFP News) – Di sebalik paparan wajah-wajah yang menyedihkan kerana kehancuran, Jepun bakal muncul dari bencana gempa-tsunami ini dengan satu jenama antarabangsa yang lebih hebat sebagai satu bangsa yang tabah dan disanjung.

Berbaris untuk dapatkan makanan


Stesyen-stesyen TV di seluruh dunia telah menyiarkan rakaman gelombang Tsunami yang telah meranapkan rumah-rumah mereka, tanah-tanah diratakan dan kenderaan-kenderaan mereka dilambung badai gelombang tak ubah seperti kereta-kereta mainan kanak-kanak, terdampar kebingungan dalam satu lanskap yang ganas.

Di sebalik peristiwa itu liputan-liputan juga telah memaparkan sikap mangsa yang tenang mencari-cari orang-orang yang tercinta serta beratur menunggu keperluan asas. Tidak ada tanda-tanda perebutan, kekerasan dan wajah bengis bahkan masing-masing berbaris di kedai yang separuh kosong.



Berbaris untuk air







Banyak entri dalam blogosphere berbahasa Inggeris telah membicarakan tentang bangsa Jepun sebagai satu bangsa yang tabah. Bayangkan bagaimanakah sikap, reaksi dan perangai bangsa-bangsa di negara Barat jika bencana sebegini menimpa mereka.

Barisan panjang.

Profesor Universiti Harvard, Joseph Nye mengulas bahawa bencana ini bakal menterjemahkan "soft power" Jepun - istilah yang beliau ciptakan untuk menggambarkan bagaimana sesuatu bangsa itu mencapai tujuan mereka dengan tampil lebih menarik bagi orang lain.

Berbaris untuk dapatkan minyak petrol

"Walaupun tragedi ini sangat besar, peristiwa yang menyedihkan ini menunjukkan ciri-ciri pekerti yang sangat menarik dari Jepun di mana dengan ini akan mengukuhkan lagi kuasa lembut mereka," kata Nye menerusi email AFP.

"Selain dari rasa simpati, peristiwa itu juga menunjukkan bagaimana masyarakat yang berhemah dan bersopan bersiap berhadapan dengan bencana sebagai contoh kepada negara moden lain berserta menangani dengan tenang dan tertib," katanya.


Beberapa pakar percaya bahawa gempa bumi ini bakal mengubah naratif lembaran tentang Jepun seperti dilahirkan semula setelah bertahun-tahun berhadapan dengan pertumbuhan ekonomi yang lemah, penduduk yang tua dan kerajaan yang silih berganti.

"Persoalannya, apakah Jepun berupaya menghadapi keperluannya untuk berinovasi dan menghidupkan kembali ekonominya," kata Nicholas Széchenyi, wakil pengarah di Pusat Pengajian Strategik dan Antarabangsa.

"Walaubagaimanapun masih terlalu awal untuk membuat ramalan tetapi dalam pemerhatian saya dari jauh selama ini, nampaknya orang-orang Jepun sedang menunjukkan ketahanan pada saat-saat krisis. Saya berpendapat bahawa banyak perkara yang akan diperkisahkan tentang Jepun pada hari-hari dan minggu-minggu mendatang , "katanya. – AFP

Membaca komen yang dipetik dari AFP di atas ianya bertepatan jugalah dengan apa yang alami oleh kenalan MR, Datuk Yong Soo Heong Ketua Pengarang Pertubuhan Berita Nasional Malaysia (Bernama), yang berada di Tokyo semasa kejadian itu bagi tugasan Pertubuhan Perdagangan Luar Jepun (JETRIO).

Komen pertama Yong sebaik selamat mendarat di KLIA semasa ditemuramah ialah, beliau kagum dengan disiplin tinggi yang ditunjukkan oleh rakyat Jepun meskipun ketika mereka menghadapi malapetaka itu.

"Apa yang kita boleh pelajari daripada kejadian ini adalah rakyat Jepun sangat berdisiplin selepas bencana itu berlaku, penduduk di Tokyo sangat berdisiplin. Mereka beratur untuk menaiki bas, teksi dan semuanya," kata beliau lagi.

MR kira inilah sekali lagi kejayaan Jepun apabila mereka telah berjaya membentuk peradapan yang cukup tinggi walaupun di dalam situasi krisis bencana alam yang meruncing. AS juga pernah menghadapi bencana alam seperti banjir di mana semasa kejadian masaalah yang utama ialah kecurian harta benda yang sukar dikawal.


Setiap hari kita didendangkan dengan lagu “Bangsa Malaysia berhemah tinggi, Ramah dan mesra elok pekerti, Yang tiada dibantu, Yang lemah dilindungi, Bertimbang rasa hormat menghormati. Kita berkhidmat jujur dan ikhlas, Mencurah bakti tak minta dibalas, Harapan rakyat satu amanah, Budi bahasa budaya kita” .

Lagu dinyanyikan sampai naik berlenja-lenja air lior tetapi realiti amalan seharian kita tidak seperti apa yang kita nyanyikan.

Konklusinya, hari ini Jepun sekali lagi membentuk peradapan dunia. Malaysia juga tidak mustahil membentuk peradapan kita yang tersendiri jika ajaran Islam / nilai-nilai murni betul-betul difahami.

P/S : dekat Jepun walaupun mereka dapatkan makanan, air dan petrol percuma tapi mereka tetap berbaris, tapi kat Malaysia ni nak bayar Tol pun potong q. Kalau bagi makanan percuma dah tentu huru-hara.

Awas! Daging 'lembu' diproses daripada daging BABI

Assalamualaikum,

Semalam aku terima email dari akak di pejabat aku, tentang sesuatu yang mengemparkan. Kalau dulu kita di kejutkan dengan berita Telur Palsu. Sekarang ni pula daging lembu paslu.

Baca sedutan email oleh akak opis ku kat bawah ni:

Email akak.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------




Isu telur tiruan dari negara China pernah hangat baru baru ini. Diam tak diam, negara China yang sememangnya terkenal dengan kepakaran menghasilkan barang tiruan sekali lagi telah menghasilkan satu inovatif baru iaitu menghasilkan daging lembu daripada daging babi.

Media tempatan melaporkan, ekstrak perasa daging lembu di jual di Shanghai dan digunakan di restoran untuk membuat daging lembu palsu. Memasak daging babi mentah dengan bahan aditif selama 90 minit mampu memberikan rasa daging babi kepada daging lembu.

Berikut merupakan proses menghasilkan daging lembu tiruan selama 90 minit:

1: Ekstrak Daging Lembu bermutu tinggi yang membolehkan daging babi menjadi daging lembu.



2: Agen glazing, untuk menghilangkan rasa daging babi. Pek kecil ini cukup untuk 50 kg daging babi.



3: Proses memerap daging babi dilakukan selepas ditambah ekstrak daging lembu


4: Perbezaan daging babi yang telah diekstrak dengan yang asli.



5: Perbandingan antara daging babi asli dan daging lembu palsu selepas dimasak selama 2 jam memasak. Daging babi telah di ekstrak mirip dengan daging lembu.


Sebotol ekstrak daging lembu seberat 500 gram dijual dengan harga 20 yuan (RM 9.13) cukup untuk mengubah rasa 25kg daging babi. Harga daging babi adalah setengah daripada harga dari daging lembu, dan ini berpotensi memberi penjimatan lebih dari 1,000 yuan (RM 456.55) jika 25 kg daging digunakan.

Menurut Fang Youzong daripada Jawatankuasa Penasihat Shanghai Food Drug Administration, Bahan penambah rasa ini banyak digunakan untuk memberikan rasa daging lembu didalam mee segera, katanya kepada Times Global. Dan China hanya melarang penggunaan bahan penambah rasa ini kedalam beberapa produk makanan yang meliputi makanan bayi dan susu, kata Fang lagi.



Dan baru-baru ini, sebuah jabatan industri dan perdagangan di Heifei telah mengatakan bahan penambah rasa ”ekstrak daging lembu” yang banyak di edar di pasaran, membolehkan daging ayam diproses menjadi “daging lembu”. Seorang penduduk bandar mendedahkan bahawa “ekstrak daging lembu” telah menjadi ”resepi rahsia” di beberapa restoran-restoran kecil. Doktor juga telah mengesahkan penggunaan jangka panjang dari bahan penambah rasa ini, boleh menyebabkan keracunan jangka masa panjang, kecacatan, dan juga kanser.

Tak mustahil ‘kepakaran’ ini akan sampai ke Malaysia . Seeperti telur tiruan yang kita sendiri tak sangka dengan kehadirannya. Soal makanan kita kena lah ambil berat sebab ianya akan sebati dalam badan kita dan menjadi darah daging. - MyChinaViews.com


P/S : nak makan pun tak senang sekarang....

18 May 2011

officially I'm Out

Assalamualaikum,

Secara rasminya aku tangguh pengajian. Keputusan dah aku buat, jadi semester depan tak kelas, tugasan dan exam. Jadi boleh rehatkan minda, tingkatkan motivasi untuk dapatkan feel sebenar sebelum hadapi 4 subjek terakhir dan satu projek akhir.

Kelima-lima subjek ni penting untuk naikkan pointer aku sekarang.

15 May 2011

Uishhhh.....aishhh...(tak ada tajuk)

Assalamualaikum,

Huish...aish....tu sebenarnya bunyi bila kita merunggut. Aku memang selalu camni. Tapi kali, nak merunggut lebih sikit sebab apa? sebab-sebabnya adalah:

   

  1. Internet kat rumah down dihujung minggu.
  2. ATM kad aku di blok, sebab terlebey masuk PASSWORD yang salah.
  3. Line telepon aku over limit = kene blok jugak.
  4. Cadang pergi kenduri kawen kat Terengganu, aku kene tinggal sebab tido mati (Membe kol aku tak dengar).
Im the perfect clumsy guy. dah la clumsy, perfect pulak. ade ke macam tue?? 


09 May 2011

Misteri masih tak terungkai...

Assalamualaikum,

Tajuk macam cerita seram jer, sebenarnya buka cerita atau filem ke apa-apalah yang menakutkan, cuma sesuatu yang sedang aku kaji. Kajian yang belum dapat kesimpulannya. Apa dia?? Jodoh? bukan. bukan soal jodoh mahukan gadis idaman. Aku akan rungkai segala misteri-misteri setelah usaha aku berjaya mendapatkan kesimpulan dan hasil dari kajian-kajian yang aku sedang jalankan sekarang.

Tunggu misteri terungkai...


Dalam sehari mau 2-4 jam aku abiskan masa untuk buat kajian untuk dapatkan kesimpulan misteri. Macam misteri nusantara. Allah belum bagi ilham pada aku. Maklumla banyak dosa la katakan.

Mungkin belum masa dan waktu yang sesuai. Walaubagaimanapun Usaha tetap usaha. Insyaallah berjaya jer dapat kesimpulan misteri ni, bolehla aku kawin dengan tanpa beban dibahu. Mungkin beban lain boleh dirungkai Insyaallah.

03 May 2011

27 tahun

Assalamualaikum,

Alhamdulillah...Alhamdulillah..Alhamdulillah...Hari ni gedap 27 tahun 3 hari, aku dapat menghirup udara Allah ini. Dan hari ni juga aku baru je terima ujian di pagi hari. Mula-mula rasa macam nak sedih dan kecewa. Tapi bila aku fikirkan semula, bersyukur sebab Allah masih menguji aku. Menandakan Allah sayangkan aku lagi.

Nak tau apa ceritanya.?? Lepas 5 hari bercuti dikampung, harini nak start hari baru, bulan baru, dan umur yang baru, bersemangat sungguh nak mulakan semula sesuatu yang baru. Start motor, tolak je tongkat motor."huisshh, tayar pancit pulak, tu ler sape suruh tak cek malam tadi". cakap aku dalam hati. Tak ada lah, boleh jalan pergi Petronas pam kejap. Sampai je, pam..pam tak naik pula. Rosak kot pam ni. Tengok brader sebelah pam elok jer. "Sudaaah, tayar aku dah due date kene tukar baru ni".

Rintik-rintik hujan pun turun, dah jatuh ditimpa tangga. Apa lagi menolak aku balik dalam gerimis, takpe lah bukan selalu dapat tolak motor. Kesian motor ni, asyik dia je yang bawak kita.

15 April 2011

Menyampah: kisah tentang diri

Assalamualaikum,

Hati yang rosak


Penah rasa menyampah dengan orang tak? kalau penah, cuba lihat kedalam diri kita..hati-hati dengan apa yang kita lakukan dan cakap. Ia berkumgkinan menimbulkan rasa yang sama pada orang lain juga. Jadi bersederhanalah.

Kerap kali aku rasa seakan-akan menyampah atau iri dengan orang kat sekeliling. Tapi aku berdoa, "pergilah jauh-jauh rasa dan perasaan ni, jangan ganggu aku"


Hati yang bersih adalah hati yang sentiasa mengingati ALLAH



Aku harap juga setiap apa yang lakukan tak akan juga menimbulkan rasa yang sama terhadap orang lain. Terutamanya rasa benci.

P/s : untuk aku yang sering lupa. jangan menyampah dengan aku yea, kalau yea bagitau jer.