23 April 2013

Pujian Memberi Tenaga yang luar biasa!

Bismillahirahmanirahim

Assalamualaikum WBT,

Pujian Memberi Tenaga yang luar biasa! begitulah sebalik jika kita memberi kritikan kepada orang lain. Ianya akan memacu tenaga yang luar biasa hebatnya. Tetapi berhati-hati dengan kritikan anda. Selain ia memacu ia juga mengurangkan tenaga orang lain. Oleh itu, orang yang suka mengkritik tidak akan disukai orang lain. 



Kita suka mengkritik kerana dengan itu kita merasa diri kita hebat, kita akan kelihatan bijak, sementara orang lain kelihatan bodoh. Padahal ada rumusan yang mengatakan begini "Semakin banyak mengkritik semakin banyak perdebatan yang kita menangkan, semakin sikit kawan yang kita miliki"

Mengkritik akan membuat orang sakit dan hal itu pun akan merugikan kita sendiri. Ada sebuah berita disiarkan di televisyen tidak lama dahulu mengenai seorang wanita yang meminta cerai dari suaminya, dan telah bersiap untuk keluar dari rumah suaminya, tetapi sang suami tidak mengizinkannya, tetapi dia degil dan terus keluar dari rumah dan bercuti. Suaminya mengikuti kemana dia pergi dan datang ke hotel penginapannya, bertemu dan berbincang dan si isteri berkata "Kita cerai sahaja, tiada guna berkahwin dengan kamu, apa yang kamu boleh berikan? beri makan? kerja pun tak seberapa.." akhirnya si suami membakar isterinya sendiri hidup-hidup, Ironinya ia berlaku ketika itu juga setelah ucapan isterinya tadi.

Oleh itu ingatlah mengkritik apalagi merendahkan diri orang lain itu sangat merbahaya kerana mengkritik bererti memberi tenaga negatif kepada orang lain berbeza dengan memuji memberi tenaga positif seterusnya membahagiakan.

Tip: kalau nak mengkritik, mulakan dengan pujian dahulu..


Post a Comment