18 February 2012

Langkawi sky cab

Assalamualaikum WBT,

Pada 10, 11, dan 12 Febuari lepas aku sempat mengembara ke Pulau Langkawi untuk melihat sendiri apa yang menarik perhatian pelancong seluruh dunia. 


Stesen Pangkalan terletak pada kaki gunung Machincang. Dari sini, kteorg ke gunung Machincang sejuk melalui sistem kereta kabel. Ia adalah satu pengalaman yang menggembirakan, apa taknyer sebab aku dapat untuk melihat flora dan fauna yang mengelilingi kawasan.

Sebuah stesen cablecar perantaraan pada rabung timur menyediakan akses yang lebih diingini ke tebingtimur dengan serombong 3 menegak dan pandangan 360 darjah yang indah. Buat kali pertama,aku dapat melihat pada jarak dekat pembentukan geologi yang unik julat Machincang, yang ada kat sini kira-kira 450 juta tahun yang lalu.

Jadi layan la video pendek pengalaman aku kat sana:



Perjalanan dari Stesen Pangkalan ke Stesen Tengah akan meliputi 1,700 meter dalam jarak dan apabila sampai ke Stesen Tengah di ketinggian 650m di atas paras laut, aku dapat turun dan berjalan sehingga platform. Pengunjung akan menikmati panorama pulau utama serta banyak pulau-pulau sekitarnya. aku juga akan dapat melihat pada jarak dekat flora yang unik pada rabung dan lembah hutan antara Stesen Tengah dan Stesen paling atas sekali.















 

p/s: Subhanallah sangat mengagumkan....

No comments: