24 December 2012

Kebun sayur

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum WBT

Alhamdulillah baru-baru aku dah selesai membersihkan kebun laman rumah aku tu, sebelum ni aku tanam dengan kacang panjang, cili api, dan juga tanam tomato menggunakan teknik fertigasi. Lepas saja semua pokok-pokok ni abis pusingan keluarkan buah semuanya mati. Selepas tu mula musim hujan setiap petang membuatkan aku malas nak pantau, hasilnya semak samun.

Bila musim hujan berlalu, dapatlah aku meracun untuk hapuskan rumput rumpai tersebut. Sekarang ni dah bersih. Sempat aku buat 2 batas baru untuk tanam tembikai (percubaan) dan juga pokok labu. Buat masa sekarang hanya 2 anak pokok tembikai yang menjadi dan dah aku pindahkan ke batas. Untuk pokok labu ia tak ada masalah untuk hidup subur. Cuma anak pokok kacang buncis saja yang akhirnya mati semuanya, mungkin diserang serangga perosak.

Baru saja semalam aku sempat singgah ke kedai hardware beli beberapa lagi benih sayuran dan tembikai. Malam tadi juga sempat aku semaikan semua benih-benih tersebut, harap-harap menjadi.


Pokok Kacang Panjang Dulu..

Sekarang..

Video pendek kebunku..




No comments: