17 December 2012

Peperiksaan Akhir: Aku perlukan motivasi!!

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum WBT,

Untuk pengetahuan semua semasa aku tulis entri ni, sebenarnya aku sedang ulangkaji pelajaran untuk menduduki peperiksaan akhir esok, lusa dan hari jumaat nanti. Sebenarnya aku tercari-cari semangat yang aku rasakan dulu masa di Politeknik Ungku Omar. Bangun pagi-pagi solat subuh di Masjid, lepas tu mengaji, baca Al Mathurat, ulangkaji serba sedikit apa subjek akan diajar dalam kelas nanti.

Zaman Poli dulu..


Mana pergi semua semangat tu? aku pon masih tertanya-tanya apakah yang memandu aku dulu sehinggakan aku dapat buat semua tu. Nak dibandingkan dengan sekarang nak solat subuh di Masjid pon payah nak dapat, baca Al Mathurat jarang-jarang, ulangkaji pelajaran lagilah susah. Tak adil rasanya nak bagi alasan yang belajar sambilan ni payah, kenapa orang lain boleh lakukan? dan tak aku. Aku selalu bagi alasan "time management" aku yang lintang pukang, memang betul pon. Tapi dah banyak jadual, macam-macam versi dah aku buat itu pon tak jalan. Kawan-kawan, senior di pejabat bagitau pulak engkau kene kahwin cepat Ejan, Wah!! Soalan cepu emas yang dah jadi macam soalan cengkodok pisang bagi aku, selalu sangat dah dengar. Rasa tak adil juga nak jadikan alasan. Tapi kenapa orang lain boleh??!!!



Bangunlah Ejan dari lamunan cinta engkau ni. Sampai bila nak berharap kepada sesuatu yang tak mungkin pasti. Yang hampir dalam genggaman terlepas, yang di kejar tak ada bayang pon. Ya Allah aku merayu pada diri aku sendiri..berpijaklah di bumi nyata. 

Ya Allah kurniakanlah hamba Mu ini petunjuk dan jalan mencari redha Mu.

No comments: