13 May 2012

30 tahun 3 rumah

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum WBT,

Salah satu azam aku tahun ni adalah beli rumah, jadi mula dari bulan lepas aku dah mula window shopping dalam internet ni survey rumah yang dikirakan aku mampu miliki dengan gaji aku dah banyak kene potong akibat joint bisness yang bukan-bukan dulu, takpa jadikan itu semua tu iktibar.


Rumah oh rumah


Syukur aku dapat naik pangkat, gaji naik sikit je la, Alhamdulillah boleh lah agaknya beli rumah dalam range harga RM205k, itu pun kalau tak kantoi dengan BPP. 

Minggu lepas entah kenapa tetiba pagi isnin tu lepas sarapan, lepak-lepak kat opis sebab takde kerja aku pun survey la harga rumah di internet, tetiba dalam hati berkata kalau asyik tengok jer tapi tak bertindak sampai bila kan? tiap-tiap tahun harga rumah sentiasa naik.

Jadi aku fikir, perlunya aku menlangkah 1 step lagi iaitu survey dan beli terus. Tapi sebelum aku terfikir ada budak-budak opis yang sibuk buat urusan pembelian rumah kat opis ni. Jadi bertanya lah aku dengan Jep kawan opis yang akan dapat kunci hujung tahun ni. Menuntut lah aku step-step nak beli rumah gunakan loan goverment ni.

Dalam waktu menuntut tu ramai la kawan-kawan tanya, wah nak beli rumah dah, kat mana? harga berapa?....wah orang kaya..hihi macam-macam lah diorang ni. Tak peduli aku perli-perlian dorang ni..

Step 1. Cari rumah

Hahaha..kenapa aku gelak, sebab aku tak tau pon lagi rumah kat mana aku nak beli.

Jadi bertungkus lumus lah survey kat internet. Dan kena fikirkan situasi-situasi dan ciri-ciri rumah yang aku nak beli tu jugak. Samada aku nak duduk atau sewakan, samada nak beli dekat dengan opis atau nak beli dekat kampung di Johor.

Siap!!

Keputusannya: aku nak beli kat area sini, maknanya area dekat dengan Putrajaya. Option yang ada bergantung kepada kemampuan adalah di kawasan Dengkil, Sepang dan KLIA.

Bersambung.....

p/s: tunggu update seterusnya..nak cau p umah membe..

No comments: