07 May 2012

Saya Mahu Buku Pelaburan WTF? 23 Properties by 30 dari Eyriqazz.Com

Bismillahirrahmanirrahim,

Assalamualaikum WBT,

Lepas je aku sambut ulang tahun aku yang ke 28, aku pon scan diri aku ini. Umur dah dekat 30-an awek tak ada, kereta tak ada, rumah tak ada, degree buat pun tak habis-habis, aku rasa betul-betul diri aku ni "totally a looser". 

Hinggakan ada orang sanggup hantar sms yang penih ni:

 ''Wslmsalam ...x perlu la msg b'tany kbr.. sy mlas la b'kwan dgn org yg cengeng, mdah kcil hati n b'angan lbih dr usaha.."

Bila anda semua baca memang anda memang akan mengiya kan bahawa aku memang seorang "Looser". Pedih ulu hati itu jer yang dapat aku katakan setakat ni.

Tapi hidup tidak berakhir pada umur 28 kan? masih belum terlambat untuk aku jadi seorang yang berjaya, berjaya bukan pada erti rohani dan jasmani tapi dari segi material (harta).

Cakap senang tapi semua perlukan rancangan yang bagus, sebagai seorang amatur aku perlu dapat rancangan dari orang yang lebih berpengalaman dan berilmu dari aku, cara mudah adalah dengan meng"google". 

Terserempaklah dengan buku ni dekat blog Eyriqazz. Beliau bukan penulis tapi buku ini lah yang akan bagi aku serba sikit idea dan rancangan dari orang berpengalaman untuk menjadi orang yang berjaya 1 hari nanti

WTF?

Serba sedikit petikan dalam buku ini oleh abang Ariff :

WTF?

Meminjam wang daripada ibu bapa saya bukanlah satu persoalan lagi kerana mereka tidak mempunyai wang sebanyak itu. Girlfriend saya pula mempunyai sejumlah wang, tetapi saya tahu pastinya dia berat hati untuk meminjamkan wang hasil titik peluhnya. Lagipun, dia tidak mempunyai wang tunai RM28,000. Pinjaman peribadi pula bukanlah pilihan yang tepat kerana kadar faedah tahunan sejumlah 14% adalah terlalu tinggi dan saya tak pernah suka mengkayakan bank. Ah long? Tidak sama sekali. Saya tidak mahu dikejar dengan parang hanya disebabkan kadar faedah pinjaman dicagarkan dengan nyawa saya.
Walau bagaimanapun, saya bernasib baik. Suatu hari, rakan saya Wan menghubungi saya untuk meminta bantuan. Dia ingin membeli sebuah komputer riba di internet tetapi disebabkan dia tidak mempunyai kad kredit untuk membayarnya, dia ingin menggunakan kad kredit saya untuk pembelian tersebut dengan pembayaran penuh kepada saya secara tunai. Apabila dia tunjukkan saya iklan komputer riba berjenama Dell yang ingin dibelinya, saya ternampak sepotong ayat yang memberikan sedikit harapan kepada saya untuk mengumpulkan RM28,000 tanpa sebarang faedah.
“Ansuran 12 bulan tanpa faedah boleh diperolehi melalui kredit kad bank XXX”
Pada masa itulah saya sedar kad kredit adalah sesuatu yang sangat berguna dan saya boleh gunakannya untuk mengumpulkan sejumlah RM30,000 sebagai modal sasaran. Saya bersetuju untuk menerima tawaran Wan dan membeli komputer tersebut, ambil tunai RM2,400 daripadanya dan tukarkan pembelian tadi kepada ansuran 12 bulan tanpa faedah. Kalau saya dapat mengulangi langkah ini beberapa kali lagi, saya akan dapat mengumpulkan RM30,000 saya dalam masa yang singkat.
p/s : tajuk pon ganas, macam agak mencarut sikit hahahaha

No comments: