16 May 2012

Rumah Pertama

Bismillahirrahmanirrahim

Assalamualaikum WBT,

Setelah puas buat window shopping untuk cari rumah yang sesuai untuk dibeli aku telah senaraikan 2 pilihan untuk aku pilih. Iaitu yang pertama adalah taman perumahan baru di KLIA iaitu berhampiran dengan Taman Langat Murni dan kedua di Salak Tinggi iaitu fasa 2B Taman Salak Idaman.

Mengikut pengiraan dan perbandingan kedua-duanya mempunyai jarak yang sama dari tempat kerja aku sekarang. Lebih kurang 23-26 KM atau 30 minit perjalanan. 

Aku telah menghubungi kedua-dua ejen, salah 1 amat beria-ia iaitu ejen rumah di KLIA. Sementara ejen rumah untuk Taman Salak Idaman agak kurang menunjukkan minat dengan hanya memberi respon SMS saja walaupun hati aku lebih kepada rumah disana kerana kelebihan saiz, harga dan status milikkan iaitu hak milik kekal.

Khamis, 10 Mei aku buat janji temu dengan En Jepri ejen rumah di KLIA, beliau agak beria-ia untuk aku beli rumah disana, tapi walaupun dah berkali-kali dengar tawaran beliau dan melihat gambar-gambar rumah sedia ada, tapi hati aku rasa macam tak suka jer. jadi aku minta masa dan minta untuk lihat sendiri kawasan rumah tersebut hujung minggu tu.

Lepas jumpa En Jepri, aku terus survey dan buat solat Ikhtikarah untuk minta petunjuk agar keputusan yang akan aku buat adalah yang terbaik. Sementara aku dapat SMS dari ejen rumah di Taman Salak Idaman mengatakan ada lagi 12 unit masih ada. 

Sabtu tu aku, Kerol, Shai dan abang Hasman pergi ke KLIA untuk tengok kawasan rumah di KLIA, agak sedih sebab jalan agak teruk ditambah dengan banyak lori yang lalu kawasan tu, memberatkan hati aku lagi. En Jepri bawa kami pergi side-office iaitu rumah 2 tingkat yang dibina oleh pemaju yang buat rumah baru tu. Agak sedih sebab rumah tu banyak retak-retak. Masa untuk buat keputusan, aku macam tak puas hati, terus keluar dan kol ejen rumah di Taman Salak Idaman, Alhamdulillah dapat, dan beliau bagitau masih ada unit kosong dan aku boleh tengok sendiri. 

Kami berempat terus belah dah bagi kami akan bagi jawapan hari Isnin untuk bagi hint bahawa kami reject rumah kat situ.

Kami terus ke Taman Salak Idaman, survey kawasan dan tengok rumah fasa 2 yang dah siap 98%. 









Step 2: Buat surat kelayakkan pinjaman dan jumpa pemaju direct untuk booking

p/s: Aku dah booking rumah ni..sambung nanti la cerita yep.

2 comments:

CEKODOK GEBU said...

Salam. Ni rumah fasa 2A ke 2B ? saje nak tahu .. sebab saya pun bakal penghuni Salak Idaman (Insyaallah ) ..

Anonymous said...

berjiran la kita nnti..