17 March 2009

"Kalau anda faham dah tentu kite bersatu"

Salam wbt,
Photobucket
aku terdorong nak bercerita tentang cerita ni..atas sebab ramai lagi kte org melayu tak faham dan kite org Malaysia masih terlalu sombong utk cuba faham dan buat2 lupa.
aku akan cerita bende dgn gaya yang mudah agar kite, lg2 remaja faham...


Katakan lah ader 3 buah keluarga, keluarga A, B, dan C..mereka ni duduk dalam 1 rumah. Rumah yang mereka tinggal sebenarnyer rumah peninggalan ayah si A. Disebabkan si A sangat baik hati maka keluarga si B dan si C juga diberikan hak untuk tinggal bersama tetapi dengan syarat dan perjanjian bahawa si A punyer keistimewaan yg lebih dlm rumah tersebut.

Si A ader 7 org anak, si B ader 5 org anak, dan si C ader 3 org anak. Pada suatu hari ader seorg peguam dtg ke rumah mereka, dan mengatakan ader harta pusaka akan di berikan pada mereka. Harta tersebut berjumlah 1 billion ringgit...kalau anda bijak secara rasionalnya bagaimana nak bahagi2 kan harta tersebut mengikut jumlah ahli keluarga bagi setiap keluarga? jangan lupa pulak keistimewaan si A.

logik kah SAMA-RATA?
setiap keluarga tue kene jaga perasaan dorg tau..


fikirkan la yer...jika anda seorang yang hebat membangkang tetapi setiap bangkangan anda akan menjatuhkan bangsa dan negara

No comments: