04 January 2012

Tips Kewangan 2012 - oleh Nazril Idrus

Assalamualaikum WBT,


Masa aku datang ke rumah adik aku kat Ulu Tiram 2 januari lepas, aku sempat layan MHI tv3. Kebetulan masa tu ada satu sekmen bersama Nazril Idrus yang membincangkan tentang tips kewangan. So dengan gigihnya aku pon menaip dalam NOTES telefon Nokia E63 aku ni. Untuk masukkan dalam blog aku kene la tau sape Si Nazril Idrus ni, rupa-rupanya dia ada syarikat konsultasi kewangan dan die juga bekas akauntan serta suami kepada pelakon Sazzy Falak.





1.  BAYAR DIRI ANDA DAHULU

Merangka Sleep In Peace dan Rest In  Peace akaun.
Ini adalah perkara yang paling penting yang anda perlu lakukan dalam pengurusan kewangan anda.Penyelidikan telah menunjukkan bahawa, 70% daripada orang-orang yang bersara di Malaysia pada usia 55 tahun, hanya mempunyai 3 tahun wang simpanan untuk terus hidup selepas persaraan.
Pada usia ini, perbelanjaan perubatan anda mungkin meningkat, anak-anak anda mungkin akan berkahwin, anda mungkin mahu melakukan pembaikan kecil rumah anda atau anda tiba-tiba ingin memulakan usaha perniagaan yang baru! Jadi, apa yang anda perlu lakukan, anda mengambil sebahagian simpanan KWSP anda dan menggunakannya untuk tujuan tersebut.

Mesej saya kepada anda – Jangan terperangkap!

Berikut adalah apa yang anda perlu lakukan:
Buka Akaun (Cadangan saya, akaun Dana Bersama). Sekurang-kurangnya RM1000 untuk memulakan akaun. Setiap kali anda menerima pendapatan anda, secara automatik 10% daripada pendapatan anda akan diketepikan ke dalam dana tersebut.


Buka Akaun (Cadangan saya, akaun Dana Bersama). Sekurang-kurangnya RM1000 untuk memulakan akaun. Setiap kali anda menerima pendapatan anda, secara automatik 10% daripada pendapatan anda akan diketepikan ke dalam dana tersebut.

p/s: aku nak simpan 1000 memang tak boleh la aku cuba ambil margin aku ler...hihi RM200 la sebulan

2. RANCANG ALIRAN TUNAI HADAPAN ANDA


Langkah 1: Pilih TARIKH untuk merancang caj tunai bulanan anda (contohnya; pada 1 haribulan setiap bulan).
Langkah 2: Menentukan JUMLAH Aliran keluar Tunai (contohnya; bil TNB, pembayaran telefon mudah alih).
Langkah 3: Membuat semua bayaran bil & Pembelian seperti biasa.
Langkah 4: Simpan semua resit bayaran & pembelian.
Langkah 5: Bandingkan resit anda dengan Aliran Tunai yang anda buat pada awal bulan


3.  MENYUSUN REKOD FIZIKAL ANDA


Rumah yang bersih dan teratur pastinya akan membuat minda anda teratur.

Ideanya ialah dengan memastikan smua fisikal rekod kewangan anda tidak berselerak: Dalam keadaan yang teratur dan sistematik.
Cuba ujian ini: Cuba ingat lokasi geran kereta anda. Jikan anda boleh mengenal pasti di mana lokasi geran tersebut sama ada ia di rumah/pejabat dalam masa 5 minit, anda seorang yang sistematik dan teratur!
Perkara lain untuk dipertimbangkan: Rekod pelaburan/ Waranti produk. Bayangkan sesuatu yang anda beli tidak boleh digunakan lagi dan anda perlu menghantar produk tersebut kepada penjual untuk dibaiki, bolehkah anda mengenal pasti dimana lokasi waranti produk/ resit bayaran produk tersebut.
Pastikan rekod-rekod kewangan anda disusun dengan teratur dan sistematik!

4.  MERANGKA DANA PELAJARAN ANAK-ANAK

Terlalu ramai ibu bapa mengatakan bahawa YA! Apabila saya bertanya kepada mereka apa yang mereka ajar, mereka berkata, mereka mengajar mereka tentang “tabung” simpanan dan “akaun simpanan”. Sementara, Pengurusan Wang merupakan asas kewangan, malangnya, pembelajaran kedua-dua teknik ini TIDAK akan menjadi tiket untuk pendidikan mereka selepas SPM! Kita hidup dalam dunia yang berdaya saing di mana pelajar mahu kehidupan yang lebih baik, jika mereka mahu untuk memasuki dunia pekerjaan, mesti mempunyai tahap pengetahuan yang tinggi dan lebih tinggi daripada ijazah Universiti asas! Jadi, kenapa tidak mulakan pengajaran anak-anak dengan mengetepikan wang pembelajaran untuk mereka! Malah, pernah dahulu saya berjumpa dengan seorang wanita yang bekerja sebagai tukang parkir di Jalan Raja Laut, setelah menemu ramah beliau, saya dapati beliau berjaya meletakkan semua ketiga-tiga anaknya dalam universiti di Australia.  Seorang ialah Akautan, manakala seorang lagi menjadi Jurutera awam dan anak bongsunya seorang farmasi.

SSPN (Skim Simpanan Pendidikan Nasional)
Kerajaan telah memperkenalkan skim ini untuk membantu golongan pendapatan rendah berpeluang meletakkan anak-anak mereka di universiti. Ia mempunyai banyak manfaat sampingan termasuk insurans dan geran. Ditubuhkan dengan niat utama untuk menghantar anak anda ke Universiti.

PENDIDIKAN LUAR NEGARA
Anggapkan anda betul-betul mahu anak anda untuk menghadiri universiti yang terbaik dalam bidang ekonomi atau sains, (memandangkan saya seorang graduan Universiti Melbourne Australia) ambil kira  yuran tuisyen ialah Aust $33,000 untuk kursus tersebut. Bermakna untuk 3 tahun, jumlah yang  diperlukan ialah RM100,000 termasuk perbelanjaan untuk hidup.

PERBELANJAAN HIDUP
Dengan mengendaikan perbelanjaan sara hidup yang sangat konservatif memerlukan Aust $12,000 setahun atau Aust $36,000 untuk 3 tahun, jumlah perbelanjaan hidup akan melebihi  RM100, 000 bagi tempoh 3 tahun program ijazah pertama beliau .  Ini menjadikan jumlah perbelanjaan ialah RM200,000 seorang untuk menuntut di universiti Australia.
Sekarang, mari kita andaikan bahawa anda mempunyai matlamat untuk menghantar anak anda ke Universiti oleh setelah  dia mencecah usia 18 tahun. Anda menyimpan amaun yang berikut dalam skim ini untuk mencapai RM100, 000 (tidak termasuk perbelanjaan sara hidup).

Untuk memasuki university di Australia (sebagai contoh). Ini adalah jumlah yang perlu disimpan di dalam SSPN setiap bulan dan dividen pelaburan, dan tidak akan tidak berfikir tentang mengambil wang sebelum dia adalah kerana untuk memasuki Universiti.


5.   LEBIH TINGGI PENGETAHUAN, LEBIH TINGGI PENDAPATAN

Warrant  Buffet selalu bertanya, “Bagaimana anda boleh mengesyorkan bagi kita untuk menjadi kaya?”
Jawapannya ialah … MELABUR pada diri sendiri!! Dan dia menyambung “Lebih Anda Belajar, Lebih Pendapatan Anda!”
Jadikan dia sebagai contoh! Bawanya dari dia! Mula melabur ke dalam diri anda, daftarkan diri anda ke Peningkatan Peribadi / kursus Pembangunan Peribadi, mengetahui lebih lanjut mengenai Pengurusan Wang, kemahiran Pemasaran, Komunikasi dan Sosial,  Jualan dan Pelaburan!

No comments: